TERMIN
|
TEMATY TYGODNIA I POSZCZEGÓLNYCH DNI
|
ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
|
WRZESIEŃ
01-04.IX
07.11.IX
14-18.IX
21-25.IX
28.IX-02.X
|
WITAJ SZKOŁO , WITAJ ŚWIETLICO
1. Poznajemy szkołę
2. Poznajemy świetlicę
3. Zasady panujące w świetlicy
|
-zapoznanie uczniów z regulaminem i harmonogramem świetlicy
-wdrażanie do przestrzegania zasad zachowania
obowiązujących w świetlicy
-integracja uczniów klas I i zachęcenie do wspólnej zabawy
|
JESTEŚMY BEZPIECZNI W SZKOLE
I POZA NIĄ
1.Bezpieczna szkoła
2. Moja droga do szkoły
3.Bądź przezorny na drodze
4. Jaki to znak?
5. Kodeks pieszego
|
- przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących na terenie szkoły
-zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze
-utrwalenie wiadomości o znakach drogowych
|
MOJA OKOLICA
1.Moje osiedle
2.Instytucje w mojej okolicy
3.Przyroda w mojej okolicy
4.Segreguje śmieci
5.Sprzątanie świata
|
-poznanie najbliższej okolicy
-poznanie historii swojej okolicy
-uświadomienie konieczności dbania o czystość w najbliższym otoczeniu
-utrwalenie wiadomości dot. segregacji śmieci
|
WITAMY JESIEŃ
1.Ostatnie letnie dni
2. Żegnamy lato
3. Witamy kalendarzową jesień
4. Zmiany zachodzące w przyrodzie
5. Jesień na wesoło
|
-kształcenie umiejętności dostrzegania zmian w przyrodzie
-poznanie nowych technik plastycznych
-rozwijanie zdolności manualnych
|
TYDZIEŃ OPIEKI NAD ZWIERZĘTAMI
1.Odpowiedzialny opiekun
2.Zwierzaki są bezbronne
3.Moje zwierzątko
4. Zwierzęta które znamy
5.4 październik Światowy Dzień Opieki Nad Zwierzętami
|
-kształtowanie postawy odpowiedzialnego opiekuna zwierząt;
-uwrażliwienie na los porzuconych zwierząt domowych;
-rozwijanie umiejętności opisywania zwierząt
-rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się
|
PAŹDZIERNIK
05.X-09.X
12-16.X
19-23.X
26-30.X
|
TYDZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH
1.Język angielski
2. Język niemiecki
3. Język francuski
4. Język hiszpański
5. Język włoski
|
-zapoznanie uczniów z podstawowymi słówkami w wybranych językach obcych.
-Poznanie tradycji i kultury wybranych narodów
-poznanie symboli narodowych wybranych narodów
|
DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ
1. Podziękuje mojej Pani
2. Laurki dla naszej pani
3. Dzień nauczyciela
4. Portret naszej pani
5.Nasz pani jest zawsze uśmiechnięta
|
-zapoznanie uczniów ze znaczeniem Dnia Edukacji Narodowej.
-podkreślenie roli nauczyciela w poznawaniu świata oraz podkreślenia znaczenia pozostałych pracowników szkoły
-kształtowanie nawyków grzecznościowych, wyrabianie postawy szacunku dla wychowawców i pracowników szkoły.
|
BARWY JESIENI
1.Jesienny krajobraz
2. Taniec liści
3. Jesienne wiersze
4. Jesień pędzlem malowana
5. Kolory jesieni
|
- rozbudzenie aktywnych postaw wobec ochronyprzyrody;
-zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie;
-kształtowanie poczucia estetyki i rozwijanie zdolności plastycznych
-rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennego krajobrazu
|
DLA TYCH CO ODESZLI…
1.Krakowskie cmentarze
2. Tradycja palenia zniczy
3. Uszanowanie miejsc pamięci
4.Świeto Zmarłych
5. Dzień zaduszny
|
-wyjaśnienie symboliki Święta Zmarłych
-przypomnienie o właściwym zachowaniu się na cmentarzu
-poznanie tradycji związanych ze Świętem Zmarłych
-wdrażanie do czczenia pamięci o zmarłych
|
LISTOPAD
02-06.XI
09-13.XI
16-20.XI
23-27.XI
|
DARY JESIENI
1.Kosz pełen owoców
2. Grzybobranie
3. Drzewa owocowe
4. Dary lasu
5. Jesienne porządki w sadzie i ogrodzie
|
-kształcenie umiejętności praktycznego wykorzystania darów jesieni (owoce, warzywa, liście)
-poznanie właściwości odżywczych owoców i warzyw
- rozwijanie zdolności manualnych
|
KARTA Z HISTORII.ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI
1. Symbole narodowe
2. Pieśni patriotyczne i historyczne
3.11 listopad Święto Niepodległości
4. Narodowi bohaterowie
5. Polska nasza Ojczyzna
|
-kształtowanie postaw patriotycznych i przynależności narodowej
-zapoznanie z historią odzyskania prze Polskę niepodległości i postaciami wielkich Polaków
-wdrażanie do poszanowania symboli narodowych
|
SAVOIR VIVRE – CZYLI O DOBRYM
WYCHOWANIU
1.Kultura życia codziennego
2. Zwroty grzecznościowe
3.ABC dobrego wychowania
4.Zachowaj kulturę w sytuacji trudnej
5. 21 listopad Dzień Życzliwości
|
-kształtowanie nawyków grzecznościowych
-kształtowanie zasad kultury osobistej i szacunku do innych
|
ZNAM SWOJE PRAWA I OBOWIĄZKI
1. Moje prawa
2.Moje obowiązki
3. Chcę być człowiekiem wartościowym
4. Demokracja na co dzień
5. Moje miejsce wśród kolegów
|
-zapoznanie z prawami dziecka
-wdrażanie do samodzielności i branie odpowiedzialności za własne postępowanie,
-kształtowanie postaw koleżeńskich, opiekuńczych, podejmowanie dobrowolnych prac,
|
GRUDZIEŃ
30.XI-04.XII
07-11.XII
14-18.XII
21-25.XII
|
POLSKIE TRADYCJE
1. Tradycja andrzejek
2.Grudniowe tradycje
3. List do świętego Mikołaja
4. Praca górnika-malowane węglem
5. Barbórka – święto górnictwa
|
-poznanie zwyczajów andrzejkowych, barbórkowych
-kultywowanie tradycji
-poznanie pracy oraz stroju górnika
-wdrażanie do wspólnej zabawy
|
MIKOŁAJKI
1. Mikołaj w świetlicy
2. I ty możesz zostać św. Mikołajem
3. Potrzeby innych ludzi
4. Niesienie pomocy
5. Paczki dla potrzebujących
CHOINKOWE RADOŚCI
1. Kartki świąteczne
2. Ozdoby choinkowe
3. Historia choinki
4. Kolędy
5. Obrzędy i zwyczaje bożonarodzeniowe
WIGILIA-CZAS NIEZWYKŁYCH WZRUSZEŃ
1. Wigilijne menu
2. Noc cudów
|
-poznanie tradycji związanej z 6 grudnia
- wzbudzenie wśród uczniów empatii
-umiejętność współdziałania w grupie
-przypomnienie tradycji związanych ze świetami
-rozwijanie sprawności uważnego słuchania, czytania i
wypowiadania się na forum
-kształcenie umiejętności manualnych
-kultywowanie tradycji obchodów świąt
-utrwalenie wiedzy na temat tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych
-kształtowanie umiejętności wyrażania swoich uczuć związanych ze świętami;
-umacnianie więzi między uczniami i wdrażanie do kulturalnego zachowania się przy stole
|
STYCZEŃ
04-08.I
11-15.I
|
POSTANOWIENIA NOWOROCZNE
1.Nowy Roczek
2. 12 braci
3.Święto trzech Króli
4.Świetlicowy kalendarz
5. Postanowienia noworoczne
|
-rozwijanie umiejętności samooceny i planowania swojej przyszłości.
-umiejętność rozróżnianie dobrych czynów od złych
|
BEZPIECZNE FERIE
1.Zimowe zabawy
2. Moje plany na ferie
3.Sporty zimowe
4.Zimowa przygoda
5.Bezpieczna zima
|
-zapoznanie uczniów z różnymi sposobami spędzania czasu wolnego.
-wdrażanie do zadbania o
własne bezpieczeństwo na śniegu i lodzie, podczas ferii
zimowych
-wyrabianie nawyków odpowiedniego zachowania się w sytuacji zagrożenia
-rozwijanie odpowiedzialności za własne zdrowie
|
LUTY
01-05.II
08-12.II
15-19.II
22-26.II
|
MASKI,CZAPKI,KOTYLIONY-
TO KARNAWAŁ
1.Maski karnawałowe
2. Strój karnawałowy
3.Ozdoby karnawałowe
4. Tłusty czwartek
5. Co to za pan?Co to za pani?
|
-wyrabianie wrażliwości estetycznej
-kultura zachowania się na balu
-wdrażanie do wspólnej zabawy
|
CZAS NA WALENTYNKI
1. Poczta Walentynowa
2. Walentynkowe dekoracje
3.Patron walentynek
4.Serca dwa
5. Kartki walentynkowe
|
-poznanie tradycji obchodzenia walentynek oraz ich patrona
-kształtowanie umiejętności wyrażania swoich uczuć
|
KORNEL MAKUSZYŃSKI-PATRONEM SZKOŁY
1. Sylwetka Kornela Makuszyńskiego
2. Świetlicowy kącik patrona
3. Mali bohaterowie książek Kornela Makuszyńskiego
4. Adaptacje filmowe książek Kornela Makuszyńskiego
5. Konkurs wiedzy o patronie szkoły
|
-zapoznanie uczniów z postacią Kornela Makuszyńskiego
-poznanie życiorysu Kornela Makuszyńskiego
-poznanie twórczości Kornela Makuszyńskiego
|
POLSKA PIĘKNY KRAJ
1.Mapa Polski
2. Podział Polski na województwa
3. Twórczość ludowa wybranych regionów
4.Od morza po Tatry
5.Czy znasz swój kraj?
|
-kształtowanie postaw patriotycznych
-zapoznanie z tradycjami i kulturą Polski
-wzbogacenie wiedzy dotyczącej poszczególnych regionów
-kształtowanie umiejętności odczytywania informacji z mapy
|
MARZEC
29.II-04.III
07-11.III
14-18.III
21-25.III
28.III-01.IV
|
MOJE MIASTO KRAKÓW
1. Magiczny Kraków
2. Zabytki Krakowa
3. Legendy o Krakowie
4. Spacer po Krakowie
5. Obiekty kulturalne w Krakowie
|
-rozbudzanie wrażliwości na piękno starego miasta
-rozwijanie twórczej ekspresji w oparciu o inspiracje regionem.
-wzbogacanie wiedzy dotyczącej dziedzictwa kultury narodowej
-wdrażanie do samodzielnego zdobywania wiedzy
-rozwijanie umiejętności wybiórczego korzystania z informacji
|
ŚWIĘTO WSZYSTKICH KOBIET
1.Upominki i kartki
2.Dzień Kobiet
3. Sławne kobiety
4. Kobieta naukowiec
5.Dama i dżentelmen
|
-zapoznanie z sylwetkami sławnych kobiet
-poznanie tradycji związanych z Dniem kobiet
-kształtowanie nawyków dobrego zachowania względem kobiet
|
PRZEDWIOŚNIE
1. Wiosenne przebudzenie
2. Pierwsze kwiaty
3. Ptaki przylatujące z ciepłych krajów
4. Zmiany w przyrodzie
5. Topimy marzannę
|
-rozwijanie spostrzegawczości poprzez obserwację otaczającej przyrody
-poznanie tradycji topienia marzanny
-wyrabianie prawidłowej postawy wobec przyrody
-wzbogacanie informacji na temat kwiatów i ptaków zwiastujących wiosnę
|
ŚWIĘTA TUŻ,TUŻ…
1.Symbole wielkanocne
2. Obrzędy wielkanocne
3.Życzenia wielkanocne
|
-poznanie tradycji związanych ze świętami wielkanocnymi
-przypomnienie znaczenia symboli Wielkanocy
-doskonalenie zdolności plastycznych oraz wrażliwości estetycznej
|
KSIĄŻKA MOIM PRZYJACIELEM
1. Książka sposobem na nudę
2. Mój ulubiony bohater książki
3.W świecie bajek i baśni
|
-rozwijanie zainteresowań czytelniczych
-poznanie roli bibliotekarza i jego zadań
-rozwijanie wyobraźni
-wyrabianie nawyku szanowania książki
|
KWIECIEŃ
04-08.IV
|
DBAM O ZDROWIE
1. Piramida żywieniowa
2.Zdrowie –co to takiego?
3.Szkodliwość nałogów.
4. Światowy dzień Zdrowia
5. Promocja zdrowia
|
-kształtowanie postawy odpowiedzialności za swoje zdrowie -zapoznanie z pojęciami: zdrowie, postawa prozdrowotna
-propagowanie zdrowego stylu życia
-poznanie piramidy zdrowego odżywiania
|
11-15.IV
18-22.IV
25-29.IV
|
HIGIENA OSOBISTA
1.Zasady higieny osobistej
2. Zdrowy uśmiech
3. Bakterie źródłem chorób
4.Czysty i schludny ubiór
5. Higiena otoczenia
|
-kształtowanie postaw prospołecznych
-wdrażanie do dbania o higienę osobistą
-uświadomienie jakie zachowania sprzyjają zdrowiu
-kształtowanie nawyków higienicznych
-kształtowanie zasad dbania o czystość garderoby i jej estetyczny wygląd
-uświadomienie uczniom znaczenia czystości otoczenia dla zdrowia
|
NASZA ZIEMIA
1.Mali ekolodzy
2.Ochrona środowiska
3. Ziemia widziana oczami dziecka
4. Skarby Ziemi
5. Światowy Dzień Ziemi
|
-ukazanie niebezpieczeństw zagrażających środowisku
-kształtowanie postawy proekologicznej
-rozwijanie wyobraźni i twórczości
|
MAJOWE ŚWIĘTA
1. Świetlicowy kącik patriotyczny
2.Barwy majowe
3. Nasza Ojczyzna
4.Gołąb – symbol pokoju
5.Czy znasz te legendy?
|
-uwrażliwienie na wartości związane z Ojczyzną
-zapoznanie z legenda o powstaniu państwa polskiego
-umacnianie uczuć patriotycznych
-przypomnienie symboli narodowych i wdrażanie ich do poszanowania
|
MAJ
02-06.V
09-13.V
16-20.V
23-27.V
|
NASZE HOBBY
1.Hobby co to takiego?
2. Każdy lubi co innego
3.Księga rekordów Guinnessa
|
-rozbudzanie zainteresowania działalnością hobbystyczną
-zachęcenie do dzielenia się wiadomościami z innymi
-wyrabianie nawyku słuchania innych
-prezentowanie i omawianie własnych zainteresowań
|
MOJE EMOCJE
1.To właśnie JA
2.Dobre i złe samopoczucie
3.Sztuka przyjaźni
4.Bez złości mamy więcej radości
5.Potrafię porozumieć się z innymi
|
-umiejętność rozpoznania i określenia uczuć
- kształtowanie umiejętności wyrażania swoich uczuć oraz panowania nad negatywnymi emocjami.
-kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania
-uczenie szacunku i życzliwości do innych
|
POZNAJ BEZPIECZNY INERNET
1.Zasady korzystania z bezpiecznego Internetu
2.Netykieta-co to takiego?
3. Cyberprzemoc
4. Korzyści z Internetu
5. Wpływ Internetu
|
-ukazanie korzyści i uświadomienie zagrożeń wynikających z niewłaściwego i nieostrożnego korzystania z Internetu
-wskazanie sposobów unikania zagrożeń oraz prawidłowych reakcji w momencie zetknięcia się z nimi
-zapoznanie/stworzenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w Internecie
-Zapoznanie z internetowymi zasadami dobrego wychowania – Netykietą
|
NAJMILSZE SŁOWO- MAMA
1.Upominek dla mamy
2. Życzenia dla mamy
3. Dzień Matki
|
-uświadomienie roli matki w życiu każdego człowieka;
-wzbogacanie słownictwa związanego z opisem postaci;
-wdrażanie do okazywania szacunku, miłości i przywiązania do mamy;
-doskonalenie zdolności plastycznych
|
CZERWIEC
30.V-03.VI
06-10.VI
13-17.VI
20-24.VI
|
WSZYSTKIE DZIECI NASZE SĄ
1. Wspaniałe dzieciństwo
2. Dziecięce marzenia
3. Dzień Dziecka
4. Dzieci różnych narodowości
5. Tolerancja-co to takiego?
|
-zapoznanie się z życiem i wyglądem dzieci z różnych stron świata.
-podkreślenie znaczenia przyjaźni międzynarodowej.
-zachęcanie do koleżeństwa, wzajemnej pomocy i życzliwości podczas zabaw.
-uświadomienie uczniom, czym jest tolerancja.
|
SPORT TO ZDROWIE
1.Ruch na co dzień
2.Wypoczynek na świeżym powietrzu
3.Kondycja fizyczna to ważna sprawa
4.Ja sportowiec
5. Dyscypliny sportowe
CZAS NA WAKACJE
1. Kreatywnie planuje każdy dzień
2. Zwiedzam i podróżuję
3. Bezpieczna zabawa nad wodą
4. Ważne telefony
5. Nie rozmawiam i nie odchodzę z nieznajomymi
|
- Uświadomienie uczniom, że ruch jest istotą życia
- Uświadomienie znaczenia sportu w życiu człowieka
- Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego
- Uświadomienie uczniom znaczenia świeżego powietrza dla zdrowia
- Rozwijanie aktywności ruchowej u dzieci,
- Poznanie zasad zdrowej rywalizacji i fair – play
-poznanie różnorodnych dyscyplin sportowych
-wdrażanie do zachowania godnej postawy na obozach, koloniach.
-koleżeństwo podczas zabaw.
-wdrażanie do planowania i racjonalnego wykorzystania czasu wolnego
|
NAJLEPIEJ RAZEM
1.Upominki dla taty
2.Życzenia dla taty
3.Czas z tatą
4. Dzień Ojca
|
-wdrażanie do kulturalnego wyrażania własnych myśli i emocji;
-wzmacnianie poczucia więzi emocjonalnej z ojcem;
-rozbudzanie wyobraźni i doskonalenie zdolności plastycznych
|